George Crumb

Black Angels

Közreműködik: Kruppa Quartet (Kruppa Bálint, Osztrosits Éva - hegedű, Kurgyis András - brácsa, Baranyai Barnabás - cselló)

George Crumb 1970-ben komponált kvartettje a 20. századi vonósnégyes-irodalom egyik  legizgalmasabb  és  legmegrázóbb  partitúrája.  A mű hátterében felrémlik a vietnami háború, az amerikai történelem egyik legtraumatikusabb időszaka. A mű misztikus utazást jár be, melynek három stációja a kegyelemből való kiesés, (Halál vagy el- távozás), a lélek sötét éjszakájának állapota (Hiány), és a fénybe való visszatérés. A kompozícióban meghatározó szerep jut a számmisztikának: a 7-es szám Isten, a 13-as pedig az Ördög szimbóluma. A zenészek gyakran hangosan számolnak francia, német, orosz, magyar japán és bantu nyelven. A Black Angels zenéjét sűrűn átszövik a     klasszikus zene évszázadaiból vett utalások: a halotti mise szekvenciájának, a Dies irae-nek 13. századi dallama, a tritónusz mint az Ördög hangköze, az „ördögtrilla” Tartini szonátájából vagy A halál és a lányka schuberti dallama. Crumb elektronikus erő- sítéssel gazdagítja a vonósnégyes hangszereinek lehetőségeit; a játékosok kiáltásai, suttogásai, füttye, éneke vagy épp nyelvcsattogtatásai is feliratkoznak a mű eszköztárába, emellett ütőhangszereket és üvegpoharakat is használnak speciális effektusok elérésére. A 13 zenei kép teljesen szimmetrikus hídformába rendeződik, középpontjában a Fekete angyalok című 7. tétellel.